• EIND GOED, AL GOED VOOR HEIJEN

22 mei 2022
  • In de uitwedstrijd tegen De Zwaluw leverde Heijen in feite twee verschillende helften af. Uiteindelijk trokken de Heijenaren in Oeffelt wel aan het langste eind: 1-2.

Al vrij snel ontstond een spelbeeld waarbij Heijen veel de bal had en je kon zien dat dat het team voetballend meer in haar mars had dan de thuisclub. De Zwaluw daarentegen speelde met meer opportunisme en stichtte daarmee het eerste, overigens beperkte, gevaar.

Na een kwartier leverde het betere voetbal Heijen ook goede scoringsmogelijkheden op. Met een schot respectievelijk  een kopbal was Guus Hawinkels twee maal dicht bij de openingstreffer.

Nadat een schot van een De Zwaluw-speler rakelings langs was gegaan kon de Heijense aanhang juichen. Jesse Keuninx draaide slim weg bij zijn tegenstander en zijn inzet was Thomas Jans, de doelman van De Zwaluw, te machtig: 0-1.

Daarna bleven beide teams de aanval zoeken. Een speler van de thuisclub had meer moeten doen met de kopkans die hij kreeg en Heijenaar Thijs Kusters testte met een laag schot de keeper van de Zwaluw. Een mooie Heijense aanval, vijf minuten voor rust, over meerdere schijven had een beter lot verdiend dan de kopbal van Guus Hawinkels bovenop de lat. Daarentegen leek De Zwaluw in zo’n beetje de slotminuut van de eerste helft nog te scoren. Een inzet belandde op de paal en vervolgens reageerde Heijen-doelman Jorick Roelofs prima op de rebound.

Over het tweede deel van het duel kunnen we kort zijn. Tot aan de 80e minuut gebeurde er hoegenaamd niets. Om onduidelijke redenen ging Heijen niet fanatiek op jacht naar de tweede treffer, die waarschijnlijk de beslissing zou hebben gebracht. Aan de andere kant probeerde De Zwaluw het wel, maar de echte overtuiging ontbrak.  De gelijkmaker van De Zwaluw kwam dan ook letterlijk en figuurlijk uit de lucht vallen. Een hoge bal leek een prooi te worden voor de Heijense keeper, maar toch kon hij de bal, enigszins gehinderd door een speler, niet bemachtigen. Je zou de betreffende situatie ook kunnen beoordelen door te stellen dat Jorick Roelofs niet overtuigend genoeg het duel aanging. Hoe dan ook, de scheidsrechter liet doorspelen en Sam Litjens profiteerde namens De Zwaluw: 1-1. Mede gezien het spel van Heijen na rust had men deze tegentreffer aan zich zelf te wijten en kon de gelijke stand niet onterecht worden genoemd.

Zoals we dit seizoen al vaker hebben gezien werd daarop verdediger Jeroen Melis in de spits geposteerd om te trachten een doelpunt te forceren. Niet voor de eerste keer pakte deze zet van trainer Peter ten Haaf goed uit. In blessuretijd kreeg Melis de bal plotseling voor zijn voeten en haalde onberispelijk doeltreffend uit: 1-2. Zo was het dus eind goed, al goed in Oeffelt voor Heijen.

Aanstaande zondag 29 mei staat de voorlaatste competitieronde op het programma. Heijen speelt dan thuis tegen Achates. Aanvang: 14.30 uur.